Tisztelt Választópolgárok!
A Köztársasági Elnök Úr 2019. október 13. napjára tűzte ki a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők 2019. évi általános választását. A helyhatósági választások aktuális tudnivalóiról az alábbi tájékoztatást adom:
-
Névjegyzék, átjelentkezés, mozgóurna igénylés
-
Névjegyzék
Azoknak a választópolgároknak, akik augusztus 7-én a szavazóköri névjegyzékben szerepelnek, augusztus 23-ig a Nemzeti Választási Iroda küldte meg az értesítőt postai úton. Amennyiben valamilyen oknál fogva a választópolgár nem kapta meg az értesítőt a Helyi Választási Irodában (továbbiakban:HVI, 4320. Nagykálló, Kállai Kettős tér 1) jelezheti, és részére új értesítő kerül kinyomtatásra és átadásra.
Az a választópolgár, aki augusztus 7-ét követően létesít új állandó lakcímet, felvételre kerül a település valamely szavazókörének névjegyzékébe, a felvételekor – ha jelen van, az értesítő átadásával, egyébként megküldésével – a HVI tájékoztatja a névjegyzékbe vételéről.
-
Átjelentkezés
A lakóhellyel és tartózkodási hellyel is rendelkező választópolgár az önkormányzati választásokon eldöntheti, hogy a lakóhelye vagy a bejelentett tartózkodási helye szerinti önkormányzat megválasztásában kíván részt venni. Aki a tartózkodási helye szerinti polgármesterre, képviselőkre akar szavazni, az átjelentkezhet.
Átjelentkezéssel az a választópolgár szavazhat, aki magyarországi lakóhelye mellett bejelentett magyarországi tartózkodási hellyel is rendelkezik, feltéve, hogy
– tartózkodási helyét legkésőbb 2019. június 26-án létesítette,
– az elbíráláskor is érvényes, és
– érvényessége legalább 2019. október 13-ig tart.
Mivel az átjelentkezés csak a bejelentett tartózkodási hely szerinti szavazókörbe lehetséges, a kórházban tartózkodók, a fogvatartottak stb. most nem tudják gyakorolni szavazati jogukat (kivéve azt a különleges esetet, ha a választópolgár lakóhelye vagy tartózkodási helye ugyanabban a szavazókörben van, ahova a kórház vagy bv-intézet is tartozik).
A HVI az átjelentkezési kérelem alapján a választópolgárt törli a lakóhelye szerinti szavazókör névjegyzékéből, egyidejűleg felveszi a tartózkodási helye szerinti szavazókör névjegyzékébe. Az önkormányzati választásokon tehát az átjelentkezéssel szavazók nem a kijelölt szavazókörben szavaznak.
A választópolgár október 9-én 16 óráig kérhet átjelentkezést, illetve október 11-én 16 óráig kérheti visszavételét a lakóhelye szerinti szavazóköri névjegyzékbe.
-
Mozgóurna igénylés
Az a választópolgár, aki a szavazóköri névjegyzékben szerepel, de egészségi állapota vagy fogyatékossága, illetve fogva tartása miatt nem tud elmenni a szavazóhelyiségbe, hogy ott adja le a szavazatát, mozgóurnát kérhet.
A mozgóurnát a választópolgár kérheti
– a lakcímére vagy a lakóhelye szerinti szavazókör területén található egyéb címre,
– a tartózkodási helyére vagy a tartózkodási helye szerinti szavazókör területén található egyéb címre (október 9-ig átjelentkezés nélkül is, október 9-ét követően csak akkor, ha korábban átjelentkezett).
A mozgóurna iránti kérelem:
– a valasztas.hu honlapon
- ügyfélkapus azonosítás nélkül: október 9-én 16.00 óráig nyújtható be.
- ügyfélkapus azonosítással: október 13-án 12.00 óráig nyújtható be.
– személyesen
- október 11-én 16.00 óráig nyújtható be.
– postán vagy írásbeli meghatalmazással nem rendelkező KÉZBESÍTŐVEL (futár, hozzátartozó vagy egyéb személy útján, lezárt borítékban)
- október 9-én 16.00 óráig kell megérkeznie.
– írásbeli meghatalmazással (ebben az esetben a kérelmet a meghatalmazott írja alá, és ahhoz a közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazást is csatolni kell) rendelkező MEGHATALMAZOTT útján történő igénylés
- október 13-án, 12.00 óráig a szavazatszámláló bizottsághoz nyújtható be.
– írásbeli meghatalmazással nem rendelkező KÉZBESÍTŐVEL (futár, hozzátartozó vagy egyéb személy útján, lezárt borítékban)
-
október 13-án, 12.00 óráig a szavazatszámláló bizottsághoz nyújtható be.
-
Jelöltajánlással, jelöltek bejelentésével kapcsolatos tudnivalók
-
Ajánlóív igénylése, kiadása
Jelöltet ajánlani ajánlóíven lehet. Az ajánlóívet a független jelöltként indulni szándékozó választópolgár (a választás kitűzésétől), illetve a jelölő szervezet (nyilvántartásba vételének jogerőre emelkedésétől) az A4 jelű formanyomtatványon a HVI-től igényelheti. A formanyomtatvány megtalálható a www.valasztas.hu oldalon is.
Az A4 nyomtatványon a jelöltként indulni szándékozó személy nyilatkozhat arról, hogy nevét milyen formában (dr. megjelölés, két utónév) kívánja szerepeltetni az ajánlóíven, a szavazólapon és a valasztas.hu honlapon.
Az ajánlóívet – amely egyedi azonosítóval, sorszámmal (és az azt tartalmazó vonalkóddal) kerül előállításra a HVI az NVR-ből nyomtatja ki.
Az ajánlóíven szerepel a választás típusa, a jelöltként indulni szándékozó választópolgár neve, a jelölő szervezet neve vagy a független jelölés ténye, a választókerület megjelölése. Közös jelölt esetén az ajánlóíven a közös jelöltet állító valamennyi jelölő szervezet nevét fel kell tüntetni.
Hivatalos ajánlóívnek csak a HVI által – a jogszabályok által előírt eljárási rendben – biztosított ajánlóív minősül. Az ajánlóívről nem lehet – még kitöltetlen állapotban sem – másolatot készíteni.
-
Az ajánlás
Az a választópolgár ajánlhat jelöltet, aki a választáson a választókerületben választójoggal rendelkezik. Az ajánlóívre rá kell vezetni az ajánlást adó választópolgár
– nevét,
– személyi azonosítóját,
– magyarországi lakcímét (csak település, közterület, házszám).
Az ajánlás érvényességének és hitelességének elengedhetetlen feltétele a saját kezű aláírás. A többi adat az ajánló választópolgár jelenlétében másképp is rávezethető az ajánlóívre.
Az ajánlóíven az ajánlást gyűjtő személy feltünteti nevét, személyi azonosítóját – ha nem rendelkezik személyi azonosítóval, a személyazonosságát igazoló hatósági igazolványának számát – és aláírását.
Ajánlani csak a lakóhely szerinti választókerületben induló egyéni választókerületi jelöltet, illetve a lakóhely szerinti településen induló egyéni listás jelöltet, polgármester-jelöltet lehet. Az átjelentkezett választópolgár a tartózkodási helye szerinti jelöltet ajánlhat.
A választópolgár jelölési fajtánként több jelöltet is ajánlhat. Egy választópolgár egy jelöltet csak egy ajánlással támogathat, a további ajánlásai érvénytelenek.
Az ajánlás nem vonható vissza.
Nagykálló városban a polgármesterjelölt állításhoz 239 érvényes ajánlás, az egyéni listás képviselőjelölt állításhoz 80 érvényes ajánlás szükséges.
-
A jelölt bejelentése
Az egyéni listás valamint a polgármester-jelöltet legkésőbb szeptember 9-én 16 óráig kell bejelenteni az E2 nyomtatvány és az ajánlóívek átadásával.
A bejelentés feltétele, hogy legalább annyi ajánlóívet adjon le a jelölő szervezet/jelölt, hogy az azokon szereplő ajánlások száma elvileg elérhesse a jelöléshez szükséges számot. Ezt követően bármikor benyújthatók további ajánlóívek igénylése a leadási határidőig.
A pótlólag benyújtott íveken lévő érvényes ajánlásokat hozzá kell számítani a megelőzően benyújtott ajánlásokhoz.
A független jelöltként indulni szándékozó választópolgár, illetve a jelöltet állítani szándékozó jelölő szervezet a rendelkezésére bocsátott összes ajánlóívet köteles átadni a HVI-nek legkésőbb szeptember 9-én 16.00 óráig. E kötelezettség elmulasztása esetén a HVB hivatalból eljárva bírságot szab ki. A bírság összege minden be nem nyújtott ajánlóív után ezer forint.
Az ajánlások ellenőrzését a HVI a jelölt bejelentésétől számított három munkanapon belül végzi el.
-
A jelölt nyilvántartásba vétele
A HVB minden, a törvényes feltételeknek megfelelő jelöltet – legkésőbb a bejelentését követő negyedik napon – nyilvántartásba vesz.
A HVB visszautasítja a jelölt nyilvántartásba vételét, ha bejelentése a törvényes feltételeknek nem felel meg.
A bejelentett és a nyilvántartásba vett jelölő szervezetek, jelöltek és listák közhiteles, elektronikus nyilvántartását – a jogszabályban meghatározott adattartalommal – az NVI vezeti.
A nyilvántartott adatokban bekövetkező változásokat a nyilvántartásba vevő választási bizottság mellett működő választási iroda vezeti át a nyilvántartáson.
-
A jelölt kiesése
Az egyéni jelölt kiesik, ha a szavazás napját megelőző nap 16 óráig a jelölésről írásban lemond. Az egyéni és listás jelölt is kiesik, ha
– a központi névjegyzékből törlésre kerül,
– a választhatóság jogát elveszíti,
– a választási bizottság a jelöltet állító jelölő szervezetet törli a jelölő szervezetek, jelöltek és listák nyilvántartásából.
-
Választási kampánytevékenység
A kampányidőszak augusztus 24-től október 13-án 19.00 óráig tart.
Kampánytevékenységnek minősül:
– kampányeszközök kampányidőszakban történő felhasználása, és
– kampányidőszakban folytatott minden egyéb tevékenység, amelynek célja a választói akarat
befolyásolása, vagy ennek megkísérlése.
A Ve. (Választási eljárásról szóló 2013.évi XXXVI. tv.) kampányeszköznek tekint minden olyan eszközt, amely alkalmas a választói akarat befolyásolására, vagy annak megkísérlésére. Ebben a vonatkozásában a Ve. egy példálózó felsorolást tartalmaz, amely a legjellemzőbb eszközöket emeli ki:
1. plakát,
2. jelölő szervezet vagy jelölt által történő közvetlen megkeresés,
3. politikai reklám,
4. politikai hirdetés és
5. választási gyűlés.
Nem minősül választási kampánynak a választási szervek tevékenysége, az állampolgárok – mint magánszemélyek – közötti személyes kommunikáció, függetlenül annak tartalmától és formájától, továbbá az Alkotmánybíróság, a bíróságok, a helyi önkormányzatok és más állami szervek jogszabályban meghatározott feladatuk során végzett tevékenysége. E tevékenységek közé tartozik többek között az önkormányzatok, és a Kormány tájékoztató tevékenysége is. {Kvk.V.37.620/2019/2. számú végzés indokolás [18] bekezdés}
-
Plakát
A plakát az egyik legrégebben és leggyakrabban használt kampányeszköz. Megkülönböztethető szöveges, illetve képi/grafikai plakát. Mindkettő célja a polgárok tájékoztatása, meggyőzése, szavazásra történő buzdítása.
A Ve. 144. §-a alkalmazásában plakát:
– a választási falragasz,
– felirat,
– szórólap,
– vetített kép,
– embléma.
A Ve. indokolása megfogalmazza, hogy „a törvény plakátnak tekint minden olyan információhordozót, amely statikus információkat hordoz”. A plakát választási plakátnak történő minősítés szempontjából nincs jelentősége a plakát méretének és hordozóanyagának.
A Ve. 144. § (2) bekezdése alapján kampányidőszakban a jelölő szervezeteknek és a jelölteknek nem kell engedélyt kérni, illetve bejelenteni, ha választási plakátot szeretnének készíteni. A plakáton a kiadó nevét, székhelyét és a kiadásért felelős személy nevét fel kell tüntetni.
Plakátot elhelyezni
– magántulajdonban álló dolgon kizárólag a tulajdonos vagy a bérlő,
– állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő dolgon a vagyonkezelői jog gyakorlójának
előzetes, írásbeli hozzájárulásával lehet.
Törvényi tilalom a plakátolásra:
– védett műemléki értéken, védett örökségi elemen, az építészeti örökség védett elemén, védett természeti területen és értéken, továbbá
– állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon belül
plakátot elhelyezni tilos.
A választási kampányt szolgáló önálló hirdető-berendezés elhelyezésére, valamint az óriásplakátok vonatkozásában a közterület-használatról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.
A plakátot úgy kell elhelyezni, hogy az ne fedje más jelölt vagy jelölő szervezet plakátját, és károkozás nélkül eltávolítható legyen. A plakátot az, aki elhelyezte vagy akinek érdekében elhelyezték, november 12-ig köteles eltávolítani, vagy ennek elmaradása esetén az eltávolítás költségét viselni.
-
Választási gyűlés
A Ve. 145. § (1) bekezdése szerint választási gyűlést augusztus 24. és október 12. között lehet tartani. A választási kampány alatt választási gyűléseket lehet tartani, amelynek szabályait azonban a közelmúltban hatályba lépett új gyülekezési törvény tartalmazza. A választási gyűlés megtartható magánterületen és közterületen egyaránt. E szerint a közterületre szervezett nyilvános gyűlést annak megtartását megelőzően legalább 48 órával az illetékes rendőrkapitányságnak be kell jelenteni. Közterületnek nem minősülő helyszínen csak az ingatlan tulajdonosának és használójának hozzájárulásával szervezhető gyűlés.
A Ve. 145. § (1) bekezdését, valamint a választás tisztaságát, az esélyegyenlőséget, továbbá a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét sérti az, ha egy választási gyűlést szerveznek a szavazás napjára. A rendezvény megtartása nélkül, tehát önmagában a szervezés is megvalósítja a tételes és az alapelvi jogsértést, ha arról kétséget kizáróan megállapítható, hogy a szavazás napján azzal egyértelműen összefüggésbe hozható rendezvényt kívánnak tartani pl. a rendezvényen való részvételre szóló felhívásban meghatározott tartalmú szavazásra vagy választói magatartásra (szavazástól való távolmaradásra) hívnak fel a szervezők. [Kvk.III.37.931/2016/2. számú végzés]
-
Tiltott kampánytevékenység
A Ve. 143. §-a szerint a szavazóhelyiséget magába foglaló épületnek a szavazóhelyiség megközelítését szolgáló bejáratától számított 150 méteres távolságon belül – közterületen – választási kampánytevékenység a szavazás napján nem folytatható.
A Ve. 143. §-ában foglalt relatív területi kampánytilalom sérelmét valósítja meg, ha valamely jelölt vagy jelölő szervezet népszerűsítése érdekében bárki olyan tevékenységet folytat, mely miatt a szavazóhelyiséget magába foglaló épületnek a szavazóhelyiség megközelítését szolgáló bejáratától számított 150 méteren belül, illetve magában a szavazóhelyiségben a választói akarat befolyásolására alkalmas tartalom hallható vagy látható. A jogsértés ténye akkor is megvalósul, ha a berendezés vagy jármű, melyből a választói akarat befolyásolására alkalmas tartalmat sugározzák vagy vetítik, a szavazóhelyiséget magába foglaló épület bejáratától számított 150 méteren kívül helyezkedik el.
-
A szavazólap
-
A jelöltek sorrendjének kisorsolása
A szavazólapon a jelöltek – polgármesterjelöltek, egyéni listás jelöltek, települési nemzetiségi önkormányzati jelöltek – a HVB által kisorsolt sorrendben szerepelnek.
A HVB – a HVI közreműködésével – szeptember 9-én 16.00 órát követően bonyolítja le a sorsolást. A sorsolás szabályairól a HVB dönt.
Nem kell sorsolást tartani, ha csak egy jelölt vagy lista van.
A sorsolásban nem vesznek részt azok a jelöltek, illetve listák, amelyeknek nyilvántartásba vétele jogerősen elutasításra került. Azokat a jelölteket (listákat) kell figyelembe venni a sorsoláskor,
– amelyek már jogerősen nyilvántartásba lettek véve,
– amelyek nyilvántartásba vételéről még nem hozott döntést a HVB,
– amelyek nyilvántartásba vétele elutasításra került, de a döntés még nem jogerős,
– amelyeket már nyilvántartásba vettek, de a döntés még nem jogerős.
Ha a sorsolást követően valamely jelöltet vagy listát nem vesznek jogerősen nyilvántartásba, vagy abból törölnek, a szavazólapon szereplő jelöltek, illetve listák egymáshoz viszonyított sorrendje nem változik.
-
A szavazólap adattartalmának jóváhagyása
A szavazólapok adattartalmát a HVB hagyja jóvá, s azokat az NVI készíti el.
A szavazólap adattartalmának jóváhagyását követően jogorvoslati döntés, vagy nyilvántartásból való törlés következtében módosulhat a szavazólap adattartalma. A változás miatt nem kell a módosított szavazólapot ismét a HVB elé terjeszteni jóváhagyás céljából, mert a változások átvezetéséről a választási irodának kell gondoskodnia.
A jelölő szervezeteket és a független jelölteket a szavazólap adattartalmának módosításáról haladéktalanul tájékoztatni kell.
-
Önkormányzati választás eredménye
-
Polgármester
Az a jelölt lesz polgármester, aki a legtöbb érvényes szavazatot kapta (szavazategyenlőség esetén időközi választást kell tartani).
-
Képviselők egyéni listás rendszerben
A megválasztott polgármestert – amennyiben képviselőként is jelöltette magát – törölni kell az egyéni listáról. (Ehhez nem kell megvárni a polgármester-választás eredményének jogerőre emelkedését. Ha jogorvoslat eredményeként más jelölt szerzi meg a polgármesteri mandátumot vagy a polgármester-választás eredménytelen lesz, akkor az egyéni listás választás eredményét is meg kell változtatni.)
Azok a jelöltek lesznek képviselők, akik a megválasztható képviselők száma szerint (amely Nagykállóban 8 fő), a legtöbb érvényes szavazatot kapták.
Szavazategyenlőség esetén sorsolással kell megállapítani, hogy ki jut mandátumhoz.
A szavazóköri jegyzőkönyvek alapján a HVB megállapítja a polgármester-, és a képviselő-választás eredményét.
-
Jogorvoslatok
- Jogorvoslatok fajtái
A jogorvoslatok három formája a kifogás, a fellebbezés és a bírósági felülvizsgálat iránti kérelem. Ezen felül rendkívüli jogorvoslati lehetőség, hogy az Alaptörvényben foglalt jogok megsértése esetén alkotmányjogi panaszt lehet benyújtani.
Kifogást a választásra irányadó jogszabály, illetve a választás és a választási eljárás alapelveinek megsértésére hivatkozással a központi névjegyzékben szereplő választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, továbbá az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet nyújthat be.
Fellebbezést a választási bizottság elsőfokú határozata ellen az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet nyújthat be.
Bírósági felülvizsgálati kérelmet a választási bizottság másodfokú határozata, továbbá az NVB határozata ellen az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet nyújthat be.
- Jogorvoslati határidők
A határidőket naptári napokban kell számítani. A Ve-ben meghatározott határidő minden esetben jogvesztő, késedelem kimentésére, illetve igazolás előterjesztésére nincs mód. A határidő annak utolsó napján 16 órakor jár le, a választási bizottság rendelkezésére nyitva álló határidő 24 órakor jár le. A jogorvoslati kérelmek benyújtására, valamint azok elbírálására – a speciális jogorvoslati eljárásokat kivéve – 3 napos határidő áll az érintettek rendelkezésére a jogsértés elkövetésétől, illetve a megtámadott választási bizottság határozatának meghozatalától.
- Általános hatásköri szabályok
A választási bizottságok számos hatáskörrel rendelkeznek, ezek egyik típusát jelentik a jogorvoslati kérelmek elbírálása, mely körben az alábbi hatásköri szabályok érvényesülnek.
A Helyi Választási Bizottság dönt
– az SZSZB tevékenysége, döntése elleni kifogásról, valamint a szavazóhelyiségben elkövetett egyéb
cselekménnyel kapcsolatos kifogásról,
– minden olyan kifogásról, amely kifejezetten az egyéni listás, a települési nemzetiségi vagy a polgármester-választáshoz kapcsolódik.
A Területi Választási Bizottság dönt
– minden olyan kifogásról, amely kifejezetten a megyei önkormányzati választáshoz, a területi nemzetiségi önkormányzati választáshoz kapcsolódik,
– minden olyan kifogásról, amely nem tartozik a HVB hatáskörébe, és az elkövetés helye a TVB illetékességi területén található,
– a HVB döntése elleni fellebbezésről,
– körzeti és helyi, illetve lekérhető médiaszolgáltatással vagy nem országosan terjesztett sajtótermékkel kapcsolatos kifogásról (az illetékességet a médiatartalom-szolgáltató székhelye vagy lakóhelye határozza meg).
A Nemzeti Választási Bizottság dönt
– minden olyan kifogásról, amely nem tartozik a HVB vagy a TVB hatáskörébe, és az elkövetés helye
nem határozható meg,
– a TVB döntése elleni fellebbezésről,
– az országos, lineáris médiaszolgáltatás és az országosan terjesztett sajtótermékek, illetve a filmszínházak választási kampányban való részvételével kapcsolatos kifogásról.
A TVB székhelye szerinti illetékes ítélőtábla bírálja el a TVB másodfokú határozata elleni bírósági felülvizsgálati kérelmet.
Nemzetiségi önkormányzati képviselő választásra vonatkozó speciális szabályok
A nemzetiségi önkormányzati képviselők választásra az előzőekben ismertetett tájékoztatás érvényes az alábbi speciális szabályokkal:
A települési nemzetiségi önkormányzat választására csak azokon a településeken és nemzetiségekre vonatkozóan kerül sor, ahol a 2011. évi népszámlálás adatai alapján legalább 25 személy vallotta magát az adott nemzetiséghez tartozónak. E települések felsorolását a 183/2019. NVB határozat melléklete tartalmazza.
A települési nemzetiségi önkormányzat tagjainak száma 3 vagy 5 fő. A képviselők száma három, ha a nemzetiségi névjegyzékben szereplő választópolgárok száma a nemzetiségi választás kitűzésének napján a településen kevesebb mint száz fő, illetve öt, ha a választópolgárok száma legalább száz fő.
A képviselők számát, valamint a jelöltséghez szükséges ajánlások számát az NVB állapította meg 183/2019. számú határozatának mellékletében. Nagykállóban a roma nemzetiségi önkormányzat megválasztható képviselőinek száma 5, a jelöltté váláshoz szükséges érvényes ajánlások száma 15.
-
Névjegyzék, átjelentkezés, mozgóurna igénylés
-
Névjegyzék
Ha a magyarországi lakcímmel rendelkező választópolgár a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 1. mellékletében felsorolt valamely nemzetiséghez (bolgár, görög, horvát, lengyel, német, örmény, roma, román, ruszin, szerb, szlovák, szlovén, ukrán) tartozik, kérheti, hogy a központi névjegyzéken kerüljön feltüntetésre
– a nemzetiségének a megnevezése, továbbá az, hogy
– az országgyűlési választáson is nemzetiségi választópolgárként kíván-e szavazni.
A választópolgár csak egy nemzetiség tagjaként szerepelhet a központi névjegyzékben, a többes kötődés feltüntetésére nincs lehetőség. Ha a már nemzetiségi választópolgárként nyilvántartott polgár más nemzetiség tagjaként is kéri regisztrálását (vagy ha ugyanazon nemzetiség tagjaként ismételt bejegyzését kéri), a kérelmét el kell utasítani.
A választópolgár abban az esetben szavazhat a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán, ha legkésőbb szeptember 27-ig kérte nemzetiségi névjegyzékbe vételét.
Lehetősége van a polgárnak arra, hogy bármikor töröltesse a nemzetiségi hovatartozását a központi névjegyzékből, és az országgyűlési választásra kiterjedő hatály ügyében tett nyilatkozatát is bármikor módosíthatja. Azt a választópolgárt, aki október 11-ig kéri nemzetiségi hovatartozásának törlését a központi névjegyzékből, a nemzetiségi szavazóköri névjegyzékből is törölni kell.
A választópolgár azt követően, hogy kérelmére a nemzetiségi hovatartozását törlik a központi névjegyzékből, korlátozás nélkül kérheti másik (vagy ugyanazon) nemzetiség tagjaként való nyilvántartásba vételét.
Minden nemzetiség tekintetében külön szavazóköri névjegyzék készül.
A nemzetiségi szavazóköri névjegyzékre azokat kell felvenni, akik – legkésőbb szeptember 27-én benyújtott kérelmük alapján – a központi névjegyzékben nemzetiségi választópolgárként szerepelnek.
A nemzetiségi választópolgár a lakcíme szerinti szavazókör névjegyzékeiben szerepel, mégpedig egyrészt az önkormányzati választás névjegyzékében, másrészt pedig az adott nemzetiség névjegyzékében.
Főszabály szerint tehát a lakóhelye szerinti településen, de aki a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán átjelentkezik a tartózkodási helye szerinti településre, azt a nemzetiségi választáson is át kell tenni a tartózkodási helye szerinti szavazókör nemzetiségi névjegyzékébe:
AZ ÁTJELENTKEZÉS ÉS A MOZGÓURNA IGÉNYLÉS MINDKÉT VÁLASZTÁSRA KITERJED!
Előfordulhat, hogy a választópolgár azt megelőzően kér átjelentkezést, mielőtt regisztrálna nemzetiségi választópolgárként. Ebben az esetben a regisztrációs kérelmének elbírálását követően egyből a tartózkodási helye szerinti szavazókör nemzetiségi névjegyzékébe kerül.
-
Jelöltajánlással, jelöltek bejelentésével kapcsolatos tudnivalók
Nemzetiségi önkormányzati választáson csak nemzetiségi szervezet lehet jelölő szervezet, és jelöltet csak nemzetiségi jelölő szervezet állíthat (nincs független jelölt).
Az NVB a települési nemzetiségi önkormányzati választást kitűző határozatában (183/2019.) megállapította, hogy adott településen adott nemzetiség tekintetében mennyi ajánlásra van szükség a jelöltállításhoz.
Jelöltet ajánlani ajánlóíven lehet. Az ajánlóívet a nemzetiségi jelölő szervezet a HVI-től igényelheti. Az ajánlóív igénylésére az A6 jelű formanyomtatvány áll rendelkezésre, melyen a nemzetiségi választópolgár – a jelölés elfogadásán és az összeférhetetlenség megszüntetésén túl – a következőkről is nyilatkozik:
– a nemzetiség képviseletét vállalja,
– a nemzetiségi közösség nyelvét beszéli, kultúráját és hagyományait ismeri.
Az ajánlóív kiadásával egyidejűleg a HVI átadja a jelölő szervezetnek a településen a nemzetiség névjegyzékében szereplő választópolgárok NVR-ből kinyomtatott név- és lakcímadatait.
Jelöltet a nemzetiség névjegyzékébe felvett választópolgár ajánlhat, aki az adott településen lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkezik. Az átjelentkezett választópolgár a tartózkodási helye szerinti településen ajánlhat jelöltet.
A települési nemzetiségi önkormányzati jelöltet legkésőbb szeptember 9-én 16 órakor kell bejelenteni az E3 nyomtatvány és az ajánlóívek átadásával. Az E3 formanyomtatványon a nemzetiségi választópolgárnak ismételten nyilatkoznia kell arról, hogy
– a nemzetiség képviseletét vállalja,
– a nemzetiségi közösség nyelvét beszéli, kultúráját és hagyományait ismeri.
-
Önkormányzati választás, az eredmény megállapítása
A nemzetiségi választópolgár a lakcíme szerinti szavazókörben szavazhat a polgármester jelöltre, önkormányzati képviselőjelöltre, települési nemzetiségi képviselőjelöltre, valamint a területi nemzetiségi önkormányzati képviselők listájára. A szavazókörben a nemzetiségi szavazatok zöld borítékba kerülnek, azokat csak a HVB bonthatja fel, és számlálhatja meg.
A HVB a lezárt zöld borítékokban található szavazólapokon – külön a települési, a területi (ha van) és az országos szavazólapokon – leadott szavazatokat megszámlálja, s megállapítja
– a települési nemzetiségi választás eredményét, erről jegyzőkönyvet állít ki és határozatot hoz,
– a területi nemzetiségi választás települési részeredményét, erről jegyzőkönyvet állít ki, de nem hoz határozatot,
– az országos nemzetiségi választás települési részeredményét, erről jegyzőkönyvet állít ki, de nem hoz határozatot.
A lezáratlan borítékban lévő, valamint a borítékon kívüli szavazólapok érvénytelenek.
A települési nemzetiségi önkormányzati választáson azok a jelöltek lesznek képviselők, akik a megválasztható képviselők száma szerint a legtöbb érvényes szavazatot kapták. Szavazategyenlőség esetén sorsolással kell megállapítani, hogy ki jut mandátumhoz.
A helyhatósági választással kapcsolatos bármely kérdésben a Helyi Választási Iroda tagjai közül az alábbi személyekhez fordulhatnak:
Bereczki Mária HVI vezető 42/263-101 (111 mellék)
Kovácsné dr. Dalanics Beáta HVI munkatárs 42/263-101 (144 mellék)
Domokos Árpádné HVI munkatárs 42/263-101 (123 mellék)
Nagykálló, 2019. augusztus 30.
Bereczki Mária
jegyző